Kaleidoscopes of Religion: Southeast Asia and Beyond

DORISEA past events

DORISEA-KONFERENZ BERLIN

Date: 23-24 Jan 2015

Title: "Kaleidoscopes of Religion: Southeast Asia and Beyond"

Venue: Festsaal an der Luisenstrasse 56, Humboldt Universität zu Berlin

Keynote Lecturers:

Michael Lambek, University of Toronto (confirmed)

Guido Sprenger (Universität Heidelberg) & Boike Rehbein (Humboldt-Universität zu Berlin)

For more information, click here.

Öffentlicher Vortrag

DORISEA past events

"Sakrale Orte und multi-religiöse Begegnungen auf Lombok, Indonesien"

Volker Gottowik (Universität Frankfurt und Heidelberg/DORISEA)

Vortrag im Institut für Ethnologie (Johann Wolfgang Goethe-Universität, Grüneburgplatz 1, Raum IG 457), 09.06.2015, 12.00-14.00

Öffentlicher Vortrag

DORISEA past events

Pilger, Prostituierte und "Ritual Seks" in Zentraljava

Volker Gottowik (Universität Frankfurt und Heidelberg/DORISEA)

Vortrag im Institut für Ethnologie (Heidelberg Bergius-Villa, Werkstattgebäude Albert Ueberle-Strase 3-5), 02.06.2015, 17.00-19.00

Abstract:
Ein großer Nachteil der Religionsethnologie besteht darin, dass der Forscher es zumeist mit Frommen und Heiligen zu tun hat, selbst wenn seine Sympathien eher bei den Sündern liegen. Doch manchmal wird auch dem Frommen im Namen Gottes abverlangt, eine Regel zu verletzen oder ein Tabu zu brechen. Dieser Vortrag handelt von solchen kontrollierten Regelverletzungen und den religiösen Legitimierung, die sie erfahren. Es geht um außereheliche Sexualkontakte, die von Pilgern beiderlei Geschlechts im Namen einer lokalen Form des Islam vollzogen werden, um Reichtum und Glück zu erlangen.
Im Rahmen dieses Vortrags werden zwei sakrale Orte in Zentraljava vorgestellt, die für „Ritual Seks“ bekannt sind, und kontrastierend mit einem dritten Ort verglichen, an dem diese Praktiken gerade unterbunden wurden. Was alle drei Orte miteinander verbindet, ist die Vorstellung, dass der Sexualakt hier zu den rituellen Handlungen von Pilgern gehören kann oder gehören sollte. Zentral für die Legitimierung dieser Verhaltensweise sind lokale Legenden, die den Ort mit berühmten Liebespaaren identifizieren. Die Pilger versuchen, das Verhalten dieser sakralisierten Liebespaare mimetisch nachzuvollziehen, um etwas von ihrer beispielgebenden Kraft in sich aufzunehmen.
Die Verbindung von religiösen Anschauungen und ritualisiertem Sex wurde in Indonesien bislang kaum ethnographisch thematisiert. Dafür gibt es zwei Gründe: Zum einen wird das Phänomen, das hier von Interesse ist, teilweise von kommerzieller Prostitution überlagert; zum anderen scheint es als Massenphänomen eher rezenten Datums zu sein. Denn trotz oder gerade wegen der voranschreitenden Islamisierung der indonesischen Gesellschaft haben lokale Pilgerfahrten seit einigen Jahren wieder Konjunktur – und damit auch Pilgerfahrten an Orte, die dafür bekannt sind, eine rituelle Brücke zwischen Prostitution und Religion zu schlagen. Ob in Indonesien religiöser Pluralismus auch in Zukunft eine Chance hat oder sich das Land auf dem Weg zu einem islamischen Staat befindet, lässt sich exemplarisch an den gesellschaftlichen Diskursen ablesen, die sich kontrovers auf das Phänomen „Ritual Seks“ beziehen. Das jedenfalls ist eine der Thesen, die in diesem Vortrag plausibel dargelegt werden soll.

Öffentlicher Vortrag

DORISEA past events

Einheit in der Vielfalt: Transkulturelle Gemeinsamkeiten und das Dilemma der Ethnologie

Volker Gottowik, Universität Frankfurt und Heidelberg/DORISEA

Vortrag am Landesmuseum Natur und Mensch, Oldenburg, am 19. Februar 2015, 19.30 Uhr. Oldenburg

Die Vielfalt kultureller Ausdrucksformen ist von der Ethnologie vielfach beschrieben worden. Die „Wissenschaft vom kulturell Fremden“, wie die Ethnologie auch genannt wird, hat es bei einer bloßen Beschreibung dieser Vielfalt jedoch nicht bewenden lassen. Sie hat immer auch versucht, hinter der Vielfalt der Kulturen eine übergreifende Ordnung zu erkennen. Doch auch mit diesem Ansatz konnte die Ethnologie einem ihr inhärenten Dilemma nicht entgehen: Beschreibt sie fremde Kulturen als vertraut, setzt sie sich dem Vorwurf einer unangemessenen Aneignung des Fremden aus, beschreibt sie sie dagegen als fremd, wird ihr Verfremdung und gar Exotisierung vorgehalten.

Vor dem Hintergrund dieses Dilemmas geht es in diesem Vortrag um die „Einheit in der Vielfalt“, die nicht nur als Staatsmotto der Republik Indonesien beschworen wird, sondern in diesem Land auch in kultur- und religionsübergreifenden Praktiken zum Tragen kommt. So werden zum Beispiel auf der Insel Lombok von Muslimen und Hindus gemeinsame Sakralplätze unterhalten und gelegentlich sogar gemeinsame religiöse Feste gefeiert. Grundlage dieser Gemeinsamkeiten sind rituelle Handlungen, die konfessionsübergreifend praktiziert und intuitiv verstanden werden. Erst mit der Verbreitung geoffenbarter Schriften und davon abgeleiteter Dogmen zerbrechen diese Gemeinsamkeiten und machen Platz für konfessionell definierte Konfliktlinien, die in weiten Teilen Indonesiens bis vor wenigen Jahren nahezu unbekannt waren.

HAUNTED THRESHOLDS - Spirituality in Contemporary Southeast Asia

DORISEA past events

DORISEA Exhibition in collaboration with the Kunstverein Göttingen

HAUNTED THRESHOLDS - Spirituality in Contemporary Southeast Asia

November 9 - December 21, 2014

Vernissage: November 9, 2014 11:30 am


Altes Rathaus • Markt 9 • 37073 Göttingen


Opening Hours: Tue–Sun 11am–5pm

Click here for the press release...

Sponsored by Bundesministerium für Bildung und Forschung (BMBF), Land Niedersachsen, Stadt Göttingen, Landschaftsverband Südniedersachsen e.V., Sparkasse Göttingen, Dr. Walther-Liebehenz-Stiftung, Universitätsbund Göttingen e.V.

DORISEA Open Lectures

DORISEA past events

Social and Cultural Anthropology Institute & Göttingen Research Campus Anthropology Colloquium (GRCAC) Open Lectures

The lecture series ended on July 28th. For a PDF of the program, please click here.

DORISEA - CETREN SUMMER SCHOOL 2014

DORISEA past events

The Summer School “Cityscapes and New Religiosities in Asia” brings the contexts of ‘religion’ and ‘urbanity’ in Asia to the centre stage. It will engage with urban spaces and religiosities through case studies especially in India, China, Vietnam, Korea, Thailand, Singapore, Cambodia and the Philippines.

Dates: 10-17 August, 2014

Venue: Tagungszentrum an der Sternwarte, Göttingen (Germany)

Applications CLOSED: 15 March, 2014.

Click here for more information

Click here for a downloadable pdf

DORISEA-VICAS JOINT WORKSHOP

DORISEA past events

Religious transformations in modern Southeast Asia

A workshop by DORISEA and VICAS (Vietnamese Institute of Culture and Arts Studies)

The entire Southeast Asian region is engaged in an accelerated change in the political, economic, social, medial and ultimately religious spheres. As such, the region is marked by transformations in the concept of religion and in religions themselves. During the workshop key areas of these transformations will be identified and theorized.

Date & time: October 3-5, 2013

Location: Hanoi, Viet Nam

For more information, click here...

Open Lectures

DORISEA past events

“Dynamics of Religion in Southeast Asia" Lectures

When: Wednesdays, 5pm, Winter Semester 2013/14 (starting 23 October)

Venue: Institute for Asian and African Studies, Invalidenstr. 118, Room 315, HU Berlin

Please find the programme of the Lecture Series here.

For more information please visit iaaw.hu-berlin.de/southeastasia/history.

DORISEA at EuroSEAS 2013

DORISEA past events

7th EuroSEAS Conference Conference 2nd to 5th July 2013. Lisbon

DORISEA researchers and associates presented at EuroSEAS on the following panels

Panel 10 Karin Klenke, Serena Müller, and Fadjar Thufail "Emergent Indigeneity in Southeast Asia"
Panel 52 Peter Bräunlein and Martin Platt "Decoding Ghost-Movies in Southeast Asia. Morals, World-Views and Popular Culture"
Panel 76 Guido Sprenger and Benjamin Baumann "Challanging Classifications of Religion in Southeast Asia"
Panel 78 Olivia Killias and Sabine Zurschmitten "Piety, Productivity and Prosperitiy in Times of Economic Globalization in Southeast Asia"
Panel 81 Annette Hornbacher and Susanne Rodemeier "Religious Dynamics in Indoensia Between Orthodoxy and individual Experience"
Panel 85 Andrea Lauser, Michael Dickhardt, Paul Christensen and Volker Gottowik "Religious Ritual Practice as Mediation of Modernity"
Panel 88 Vincent Houben, Frederik Holst, and Wolfram Schaffar "Shifting Perspectives: Theoretical Approaches, Area Studies, and 'the Disciplines'"

DORISEA Mid-Term Conference 2013

DORISEA past events

"Dynamics of Religion in Southeast Asia"

Date: June 26 to 29, 2013

Venue: University of Goettingen, Germany

Hosted by: BMBF competence network "Dynamics of Religion in Southeast Asia" (DORISEA)

Please access the conference website here...

Review: DORISEA mid-term conference 2013

A review of the DORISEA mid-term conference held in Göttingen from 26-29 June 2013 by Mary Somers Heidhues - to be published in Archipel 86 (2013, in press).

Click here to read...

To see photos of the conference, click here...

DORISEA Graduate Student Seminar

DORISEA past events

Global Processes and Local Agency in Queer Asian History: Observations from Thailand

Tuesday, June 25th, 2013: 2.00 – 5.00 pm

A DORISEA Graduate Student Seminar by Peter Jackson, Professor of Thai history and cultural studies in the ANU’s College of Asia and the Pacific at the Australian National University

Venue: Tagungszentrum an der Sternwarte, University of Goettingen, Geismarlandstraße 11

Registration Deadline: June 17th, 2013. Please register via [email protected].

Participation is limited to 15 graduate students

For more information click here...

Workshop

DORISEA past events

Ghost-Movies in Southeast Asia and beyond.
Narratives, cultural contexts, audiences

Date: 3.-6. October 2012

Organiser: Prof. Dr. Peter J. Bräunlein, Dynamics of Religion in Southeast Asia network (DORISEA)

Venue: Georg-August-Universität Göttingen, Institut für Ethnologie, Deutschland

Workshop

DORISEA past events

Religion, Place and Modernity in East and Southeast Asia. Comparative Perspectives on the Placing of Religion in the Context of Modernity

Datum: 19.-22. September 2012

Veranstalter: PD Dr. Michael Dickhardt, Dynamics of Religion in Southeast Asia network (DORISEA)

Ort: Georg-August-Universität Göttingen, Institut für Ethnologie, Deutschland

Subscribe to